s/y Windy

Mellan 1974 – 1982 byggdes 904 st Monsun 31:or. Vår stolthet ”Windy” byggdes 1978 och har nummer 438.

Mer fakta:
Deplacement ton:  4,7
Motor:  Volvo Penta MD11C  23HK
Fart med motor:  7 knop

Som ni ser på bilden är båten vit med en blå rand. Båten verkade vara långfärdsriggad redan när vi köpte den, dvs. med en mast med steg på för att lätt kunna klättra upp och peke med ankare i fören. Dessutom hittade vi ett antal olika gästflaggor från olika Medelhavsländer.  Passar bra för vårt ändamål!

Sedan hösten 2003, då vi köpte båten, har vi förnyat och anpassat den till våra önskemål.

Köksområdet:
En ny gasspis med ugn. En mindre och en större brännare. I sommar (2007) har vi dragit nya gasledningar från en PC10 gasflaska som vi placerat i akter sittbrunnsfack.  Således har vi minskat antalet kopplingar från 9 till 4. Det känns också tryggare att ha gasflaskan utanför ruffen eller ”boendeområdet”. Kyl boxen har vi behållit som den är, dock med en renovering av kylaggregatet.

Det jag saknat i köksområdet har varit ett avlastningsområde/yta för att förbereda mat, etc. För att lösa detta köpte vi en extra fotplatta till vårt Lagunbord som vi har i sittbrunnen. Denna platta satte vi fast på sidan av kojen i ruffen och ”hej presto!” så hade vi en avtagbar köks yta till vårt förfogande. Mycket praktiskt!

2 bilder

Motor

2004 upplevde vi en fin säsong med båten utan några som helst problem med vår motor. 2005 däremot började med problem redan vid sjösättningen – motorn startade inte. Vi upptäckte problem med bränslepumpen och igengrodda ledningar till denna. Med detta fixat fungerade motorn – ända fram till juli månad. Oljeförbrukningen ökade katastrofalt och motorn stannade titt som tätt. Inom kort upptäckte vi att hela kölsvinet var fyllt med olja. Det blev ingen båt säsong för oss 2005. Istället handlade sommaren om att ta ur motorn och se vad som felades.  Och det felades mycket! Motorn totalrenoverades och reparerades då den skurit p.g.a. överhettning.  Efter många om och men installerades den igen - precis som ny.

Nu såg vi fram emot båt säsongen 2006! Sommaren 2006 var fin med mycket sol och lite vind – vilket innebar att vi gick ganska mycket för motor. Vi semestrade i Danska vatten och på väg uppför Jyllands östkust till Skagen började oljelampan lysa! Vi fyllde på med mer olja – lampan släcktes – och vi kom fram till Skagen. Dagen därpå var det fin sydvästlig vind så vi gick för segel hela vägen hem till vår hemmahamn i Stenungsund.

Nu började ett nytt undersökningsarbete som resulterade i att motorn åkte ur igen!  Den här gången hade vi haft maximal otur.  Vi hade fått smuts i värmeväxlaren som fick till följd att motorn inte kyldes tillräckligt. Men tur i oturen var att motorn inte blev lika skadad som året innan.  Nu är den installerad igen och den här gången har vi också satt in varningslampor/signaler för oljetryck och temperatur.  Skulle det nu hända någonting så låter båten som ett klockspel i juletid!!

För att förhindra att mer smuts kommer in i värmeväxlaren har vi också kopplat in ett extra filter innan kylvattnet utifrån når den.  Nu känns det som vi gjort allt som är möjligt för att förhindra missöden. Men….vi håller tummarna i alla fall!

Utrustning

Vindroder

Efter att ha läst ett antal seglingsberättelser där det beskrivs hur tungt och tröttsamt det är att styra ”för hand” beslöt vi oss för att skaffa oss ett vindroder. Frågan var vilket slags vindroder vi skulle ha.  Vi besökte båtmässor och läste om olika varianter, men till slut kom vi fram till att vi ville ha en Monitor. Vi fick personlig kontakt med Monitor på båtmässan i London och beställde en.  Nu är den installerad och färdig för användning.  Det skall bli riktigt spännande och se om allt fungerar!

Navigationsutrustning

Vi har tänkt mycket på säkerhet när vi har planerat hur vi skall navigera och har anpassat vår utrustning därefter

Vi har också en nyinköpt sextant med oss! Denna kommer vi att använda mycket för att hålla kunskaperna fräscha.  Känns tryggt att ha den med – om all elektronik skulle fallera.

Den mänskliga faktorn: Ja, vi kommer att göra allt för att vi skall fungera ordentligt, dvs. äta och sova ordentligt. Se till att vi inte skadar oss i onödan (säger jag som halkat och slagit mig fördärvad ett antal gånger!) Framförallt inte stressa utan ta saker lugnt och sansat. Intentionerna finns i alla fall…

Strömförsörjning

Vi har två stycken batterier. En är ämnad enbart för motorn och den andra för övrig strömförsörjning som navigation, kyl box och lampor. På motorn har vi två generatorer. En batteriladdare som kan vara inkopplad hela tiden när vi befinner oss i någon hamn tycker vi är bra. Vi har också införskaffat en sol panel som tar tillvara solenergin och är kopplad till batterierna.

Livflotte

Även när det gäller livflotte har vi tittat på många olika alternativ. Den vi fastnade för var en Viking livflotte (4-manna).  Den verkar mycket stabil och den har ett ”steg” på kanten som man kan ta till hjälp för att komma upp.  Efter Kryssarklubbens badhusträff i Borås, där man fick testa att ta sig upp i en livflotte, fick vi erfara hur svårt det är. En mycket nyttig övning.  Nu hoppas vi att vi aldrig behöver använda denna utrustning!

Segel

Vi har också sett över vårt segelbestånd och skaffat oss extra segel.  Nu har vi följande:

-2 storsegel
-2 rullgenua
-1 fock
-1 stormfock
-1 spanker

Det känns gott att veta att alla segel är i topptrim.