Från Stenungsund till Grenaa

Den 7 augusti 2007 kl. 12.00 lämnade vi     Stenungsund bakom oss. Det var en gnistrande solig dag - men ingen vind, så det var motor som gällde. Kvar på bryggan stod familj och vänner och vinkade. Alltid lika känslosamt…

En timma senare gjorde vi vårt första stopp! Det blev till att fixa lunch och under tiden den blev klar fick Mike dyka och göra rent propellern från alla sjöborrar som växt till sig under tiden i hamn.  När vi väl fortsatte ökade vi farten med 2 knop!

Innan vi fortsatte på vår väg söderut var vi tvungna att göra vårt årliga stopp i Skärhamn och Nordiska Akvarellmuseet. Vi stannade över natt och fortsatte nästa dag.

Den 8 augusti för 20 år sedan är exakt den dag vi lämnade England för att flytta till Sverige – ett konstigt sammanträffande…

Vi stävade ut från Skärhamn tidigt på morgonen – även denna morgon utan vind och satte kurs mot Anholt/Danmark.  Vi räknade med att denna etapp skulle ta c:a 14 timmar. Det blev en härlig dag på sjön då motorn fick sig en ordentlig test (fungerade – ta i trä!), seglen for upp under eftermiddagens bris och sextanten kom fram ur sin låda och vi tränade på att ta solhöjder. Vi såg tumlare hoppa i vattnet runt oss. En mindre behaglig upplevelse var den svärm av ”bananflugor” (vet inte vad de kallas för) som attackerade oss mitt på havet. Kan inte för mitt liv begripa var de kom ifrån! Resan till Anholt tog 16 timmar (mindre hastighet då vi seglade) och vi anlände i becksvart mörker.

Anholt är litet, bara 22km2 (160 invånare) och mycket lätt att missa i mörker och dis/dimma om man inte är uppmärksam. Nu kom vår nyinköpta utrustning till god användning! Vi passerade reven och kom helskinnade in till hamn kl. 23.00. Vi sov gott den natten. Vi stannade en dag i Anholt och fortsatte till Grenaa nästa dag.

I Grenaa har vi stannat i en vecka för att ha lite semester och vila ut.  Dessutom har det blåst kuling i flera dagar, så det var lika bra att passa på att vila. Det har varit riktigt skönt! Vi har promenerat, cyklat och använt oss av ”Bybussen” för att ta oss in till samhället. Vi funderade länge om vi skulle skaffa oss hopfällbara cyklar innan vi for och efter mycket funderande köpte vi dessa och stuvade in i båten. Jag är glad att vi gjorde det – de kom till god användning!

Båtar från många olika länder har lagt till och många olika språk har hörts. En vacker kväll vid solnedgång hördes dragspels-musik från en båt och en djup röst som stämde upp med ”La Paloma”. Det var så man fick ståpäls och osökt poppade följande uttalande upp: ”De sa va´ gôtt att leva…”

Imorgon (18/8) fortsätter vi vår resa söderut – om vädret tillåter.